2015-05-03

Track Day taisyklės

Laba diena, apvalaus vairo broliai.


Vairas apvalus todėl, kad šitą įtaisą turi ir kiti reiškiniai - dviračiai, žvejybinės valtys, verslo kompanijos ir motociklai. Tik automobiliuose vairas yra apvalus, o kitur - arba koks nors lenkto vamzdžio formos įtaisas, arba iš viso metafora, nors gerų vairuotojų būna ir tarp įmonių vadovų bei atvirkščiai :)

Šiandien mano tema - Track Day taisyklės. Kadangi motociklai irgi kartais lekia Nemuno žiede, nors ir kaip tai sukrečiančiai pavojinga būtų, tai šias taisykles netyčia koks motomanas galėtų pritaikyti sau, bet aš to visai nenorėčiau, kadangi motociklu per paskutinius 10 metų važiavau tik du kartus. Vieną kartą - 20 metrų, o kitą kartą teko išsikratyti kelnių klešnes, nors nenutiko "visai nieko baisaus". Todėl apie motociklų eismą išmanau nedaug, tad neklausykit manęs, motodraugai.

Eugenijos Dedok nuotr. Albumas čia.


Vadinasi, išgirdote, jog Nemuno žiede arba kitoje trasoje bus organizuojamas Track Day. Senesnio galiojimo žargoną dar prisimenantys jas pavadina "Pakatuške" ar kažkaip panašiai, girdėjau taip seniai, kad nebeprisimenu. Taigi - atvira treniruotė žiedinėje trasoje. Kadangi Track Day skamba neįpareigojančiai, kainuoja net labai adekvačiai, o po jo atsiranda perspektyva sakyti "ir aš Kačergoj lekiu", daugelis automobilistų susikrauna šašlykines, prisipila pilną baką 98'o, pasikviečia draugus ir atvažiuoja į vienintelę Lietuvoje žiedinių lenktynių trasą. Tokių dalyvių Track Day surenka ne vienetus, o dešimtis, ypač dabar, kai artėja Autoplius Fast Lap varžybos, sezonas dar tik prasideda, ir visi nori staiga pagreitėti - juk Fast Lap šiemet priims tik TOP16 dalyvių į kiekvieną klasę :)

Esu važiavęs ne viename tokiame renginyje, ir, kaip naujokas, labiausiai juose pasigedau taisyklių. Varžybų metu taisyklės būna aiškiai pristatytos, vairuotojai - su jomis supažindinti jei ne pasirašytinai, tai bent jau įsitikinant kiekvieno dalyvavimu briefing'e. Techninė komisija patikrina automobilių tinkamumą važiuoti trasoje, pateikia rekomendacijas neesminiams trūkumams ištaisyti ir nurodymus - esminiams, kad netvarkingas, vadinasi, ir nesaugus automobilis neišvažiuotų į trasą. Vykstant varžyboms, teisėjų bokšteliuose ne kėkštai peri, o situaciją trasoje stebintys teisėjai. Vėliavomis mojuoja, o ne kiaušinius peri, iškrypėliai jūs.

Varžybų metu organizatoriai neša didelę atsakomybę už tai, kas vyksta trasoje ir net už jos ribų, o Track Day metu šita atsakomybė kažkaip lyg ir perkeliama vairuotojams, o kitiems - lyg ir visai niekieno tampa. Nebėra nei techninės komisijos, nei trasos teisėjų, nei, dažnai, briefing'o. Ir tada atsiranda tokie vaizdo įrašai:


Čia viskas yra blogai. Nemuno žiedas nėra ta trasa, kurioje galima patirti "saugius incidentus". Tiesą sakant, šioje trasoje net negalima klysti, nes jei suklysti lėkdamas smarkiai, tai ir pasekmės bus smarkios. Nedaug yra ten vietų, kuriose turi šansų nepatirti smarkių pasekmių. Atkreipkit dėmesį į tekstą pasvirusiu šriftu. Nedaug yra tokių vietų, kuriose ne pasekmių neįvyks - kuriose tik galbūt nebus sunkių pasekmių. Visur kitur jos tikrai bus. Todėl šioje trasoje juokauti negalima ir reikia važiuoti labai atsakingai. O tam, kad tvarka būtų, ją reikia aprašyti, išmokti ir ja vadovautis. Kadangi nesu skaitęs lietuviškų Track Day taisyklių, manau, kad autosporto bendruomenė galėtų jas kolektyviai sudaryti, tik tam reikia, kad kas nors padarytų pradžią - šitą padaryti ir pamėginsiu.

Skaitytojų prašau - jei turite pastebėjimų, klausimų, tai rašykite juos komentaruose, o aš pasistengsiu pakalbinti žinovus bei taisykles papildyti.

Taigi, kiekvienas Track Day susidaro iš šių dalykų:
  1. pasiruošimas;
  2. važiavimai;
  3. analizė bei išvados.
Pirmi du punktai yra akivaizdūs daugumai su retomis išimtimis, kurios daugiau nieko nedaro, net negalvoja, tik važiuoja. Trečiasis punktas akivaizdus jau mažesnei dalyvių daliai, bet jis yra ne mažiau svarbus.

Taigi, pakalbėkime apie kiekvieną jų.

Pasiruošimas

Automobilių sportas yra veikla, kurioje rizikos laipsnis - ne šiaip padidintas, kaip kad vairuojant viešajame eisme, bet didelis, tikrai didelis. Čia ir menkos smulkmenos gali būti lemiamos. Todėl tinkamai pasiruošti Track Day yra ne tik gero tono ženklas, bet ir atsakomybė prieš save bei kitus dalyvius. Track Day organizatoriai, mano galva, turėtų užtikrinti, jog į trasą niekuomet neišvažiuos ne iki galo techniškai tvarkingas automobilis.

Technika. Jūsų automobilis privalo būti tvarkingas. Ne šiaip tvarkingas, kaip prieš techninę apžiūrą, o iš tikrųjų tvarkingas. Amortizatoriai turi veikti nepriekaištingai, padangos privalo būti nenudilusios daugiau, nei leistina, jų raštas vienoje ašyje turi būti vienodas, skirtingose ašyse privalo būti bent jau labai panašių parametrų (treadwear) sudėties guma. Stabdžių sistema privalo veikti nepriekaištingai. Apšvietimo sistema (priekiniai žibintai, posūkių bei stabdžio signalai) - irgi. Pasitikrinkite skysčių kiekius prieš kiekvieną sesiją trasoje, ne tik ryte. Girdėkite variklio darbą, nerizikuokite skyle bloke, jei išgirdote bent menkiausią "genį" - niekas nenori nutraukti Track Day dėl jūsų išpilto tepalo. Užtikrinkite, kad akumuliatorius yra pritvirtintas nejudamai. Valytuvai privalo veikti, rekomenduotinas ir bent šioks toks kiekis langų ploviklio - kartais atsitinka taip, kad priekinis stiklas užsiteršia. Ar visos ratų veržlės vietoje? Ar jos tinkamai priveržtos? Ar salone nėra nepritvirtintų, nereikalingų daiktų? Ar stabdžių kaladėlių likutis pakankamas? Ar padangose slėgis toks, koks turi būti? Ar nepastebite tepalo išsiliejimo ant karštų detalių variklio skyriuje? Tiek priekyje, tiek gale turėkite iš anksto įsuktas tempimo kilpas, jei jos yra nuimamos. Sąrašą galima būtų tęsti, bet čia - esminiai dalykai.

Trasos konfigūracija. Visada būna pirmas kartas - trasoje irgi. Jei atvažiuosite į trasą pirmą kartą, tai pasižiūrėkite vaizdo įrašus, kuriuose užfiksuoti gerai važiuojančiųjų ta trasa veiksmai, matytųsi trasos konfigūracija. Bent jau mokėkite posūkius, žinokite teorines trajektorijas - to prireiks nusprendžiant, kur pasitraukti praleidžiant greitesnius dalyvius.

Trasos rinkinys. Pasiimkite automobilio skysčių - bent jau tepalo, aušinimo ir stabdžių skysčio. Turėkite ir įrankius bei kokį nors keltuvą - nutinka visko, kartais reikia ir kokią nors nedidelę bėdą išspręsti. Pravers ir kūdikių servetėlės (baby wipes), popieriniai rankšluosčiai. 
Trasoje taip pat pravers manometras - važiuojant dideliu tempu padangų temperatūra, o kartu ir slėgis jose labai kyla. Dėl šios priežasties keletą kartų verta sustoti, atlikus kelis greitus ratus, ir pasimatuoti oro padangose slėgį - tokiu būdu ne tik pagerinsite automobilio valdymo savybes, bet ir sutaupysite nemažai padangų! Dažnai tai yra tos padangos, kuriomis po Track Day norėsite grįžti namo - važiuodami tai turėkite omenyje.

Ir, be menkiausių abejonių, turėkite šalmą!


Važiavimas

Veidrodėliai. Stebėkite veidrodėlius, rimtai. Dažniau, nei važiuodami į Rimi, dažniau, nei važiuodami priešais policijos ekipažą. Veidrodžius trasoje privalote stebėti nuolatos, kad laiku pastebėtumėte, iš kurios pusės, kaip, kokiu greičiu ir kad iš viso prie jūsų priartėjo greitesnis kolega. Taip taip, jei prie jūsų kažkas priartėjo, tai jis tuo metu yra greitesnis - vadinasi, turite jį praleisti.

Lenkimai. Niekada posūkyje nedarykite staigių judesių, jokiomis aplinkybėmis nesiblaškykite. Nesukinėkite vairo, nestabdykite. Net ir tiesiojoje, pasitraukdami, signalizuokite posūkio signalu į tą pusę, į kurią traukiatės, ir kuo minimaliau sumažindami greitį, kad ir vien kilstelėję dešinę koją, praleiskite greitesnį.  Nežinote, kiek jis laiko už jūsų yra, ar nedaro dabar "hot lap", ar nebandys apsilenkti ištaikęs momentą. Jei jus pasivijo posūkyje, tai nieko nedarykite, ir "atsileiskite", bet kuo švelniau - greitesnis apsilenks. Iš galo važiuojančiam situacija matosi geriau.

Akcentas čia toks - jokių staigių judesių daryti negalima. 1) galite prarasti kontrolę, juk žiede važiuojam daug arčiau ribos, nei gatvėje, 2) kartais būna labai sunku atspėti, ką kitas darys - iš galo važiuojant geriau matosi, tai jam ir duokite nuspręst, kaip jis atsidurs priekyje tavęs.

Analogiškai, jei pasivijote greitesnį, nesistenkite jo aplenkti posūkyje, kad ir kaip patogu tai pasirodytų. Jūs nežinote, ar jis jus mato, todėl visada laikykite, kad esate jam nematomas. Jūs nežinote, ir ar nesugalvos jis staiga pasitraukti, užvažiuodamas tiesiai ant jūsų. Tik tada, kai kitas dalyvis aiškiai traukiasi iš trajektorijos ir leidžia apie savo ketinimus žinotu jums, galite jį lenkti.



Vaizdo įraše matome, kaip teisingai pasitraukti iš trajektorijos. Deja, posūkį praleidžiantis kolega rodo ne į tą pusę, bet vis tiek įvyko "susikalbėjimas" trasoje :)

Atsargumas. Turėkite omenyje, kad Track Day metu niekas jums nepamojuos geltona arba raudona vėliava, signalizuodamas apie trasoje atsiradusias kliūtis, išneštą žvyrą, išpiltus tepalus. Jei pastebėjote incidentą, vienas geriausių sprendimų - ne mėginti pačiam staiga sustoti, o pranešti organizatoriams apie įvykį. 

Analizė bei išvados

Jei turėjote galimybę atlikti savo važiavimų vaizdo įrašus - puiku! Pasidalinkite jais su kuo nors, kas toje trasoje yra greitas - gausite patarimų, leisiančių ir pagreitėti, ir tapti saugesniais. Taip pat šie įrašai leis patiems surasti, kuo galite patobulinti savo vairavimą. Gal pastebėsite, kad stabdote per anksti arba per vėlai, galbūt trajektorijos yra ne visai tos, kurių norite.

Pažiūrėkite, kaip sekasi jūsų padangoms - kaip jos dyla, ar daug buvo asfalto paliesti jų šonai. Pamatysite, kokio slėgio iš tiesų reikia siekti. 

Įvertinkite, kiek pakito automobilių skysčio lygiai - kitą kartą žinosite, kiek maždaug jo reikia paimti. Taip pat numatysite kuro poreikį. 

Jei trasoje įvyko įsimintinų dalykų - atidžiai juos peržiūrėkit. Suraskite jų priežastis, sugalvokite, kaip reikėjo išvengti pasekmių, jei jų buvo. Kitaip tariant, išmokite pamoką.

Pabaigai

Saugumas yra svarbiausia - čia kompromisų daryti negalima. Nėra tokio greito rato, kuris būtų vertas kažkieno sveikatos ar net gyvybės.

Manau, kad tos mintys, kurios buvo užrašytos šiame straipsnyje, galėtų būti papildytos, sutrumpintos ir paverstos formaliu Track Day taisyklių rinkiniu, kurį galėtų naudoti tiek Nemuno žiedas, tiek įvairūs Track Day organizatoriai.

Lauksiu papildymo ir minčių,
susitiksime trasoje!

2015-04-25

50 mėlynų atspalvių


Nenustebčiau sužinojęs, kad šį skaitalą atsidarė daugiau moteriškos lyties atstovių, nei įprastai :)

Praėjo daug laiko nuo paskutinio mano straipsnio, ir kaltės jausmas ima viršų prieš miego poreikį. Pasiilgau rašymo ir tikiuosi, kad bent du-trys žmonės pasigedo mano rašinių. Jei taip - pakelkit nykštį, kartais tiek ir užtenka, kad atsirastų daugiau motyvacijos nuveikti ką nors didingo.

Poliuretaninė važiuoklė

O iš tikrųjų tai purvino, tepaluoto, žalojančio kūną, bet labai labai malonaus sielai. Ką ten sakė romėnai apie sveiką kūną... mens sana in corpore sano? Fuck you, mens sana in corpore in oleo! Va kiek nedaug tereikia žmogui - apsiliet transmisine alyva, prasikirst nosį į stalčių, kol kapoji diferencialo įvores, uždegti grindis su 646 skiedikliu, gesinant grindis padegti ir batus... daug daug kartų tvoti sau per ranką plaktuku, ir vis tiek juo mojuoti, nors ir žinant, kad mažiausiai 15-tą kartą pataikysi į tiksliai tą pačią vietą plaštakoje. Galėčiau būt vicečempionas mazochistų olimpiadoj, vien tam, kad skaudėtų, jog nelaimėjau. Bam!

Jei paprašytumėt manęs surimtėti (do it now or never), tai pasakyčiau - reikia lįst į garažą ir konstruoti dalykus. Šiaip jau labiau mėgstu vairuoti, bet, kadangi mano darbo pobūdis - sėdimas, įrankiai - galva bei pirštų pagalvėlės, o laisvalaikis neretai prasideda gerokai po vidurnakčio, garažas ir automobilio konstravimas tampa geriausiu SPA. Tik po jo tenka kaltai slėpti rankas nuo klientų, nes jų nuo grafitinio tepalo atplauti nebemoku.

Taigi, nusprendžiau vieną kartą imti ir užbaigti darbus ten, kur vis nukrypdavo žvilgsnis - važiuoklėje. Tai leis sukoncentruoti dėmesį įdomesnėse srityse - aerodinamikoje bei, galų gale, galios didinime. Bent jau aš taip teisinu savo nepasiryžimą galų gale padaryti ultimatyvų žingsnį - susirinkti dar bent kokius 90 arklio galių po variklio dangčiu.

Nuėmiau visą miatos važiuoklę, nusmėliavau, nudažiau milteliniu būdu ir sudėjau poliuretaną. Viską surinkau sutepdamas gausiau, nei reikia - tiesiog kad grafitinio tepalo užtektų ir plaukams :)
Patikrinimas be amortizatoriaus testą įveikė:

Kol Dagrio vyrai miatai darė suvedimą, turėjau progos pažvelgti į savo iškrypimus retrospekyviai. Bežvelgdamas, kad ir ką tas žodis reikštų, vis lyginau tai, ką turiu, su tuo, ką turi kiti. Ir supratau.

Yra du visiškai teisingi, tik absoliučiai skirtingus rezultatus duodantys automobilio tobulinimo keliai:
  • go hi power;
  • go lo power.
Go hi power po to, kai užsiklijuoja "I burn tires" arba "Got snail?" lipdukus, neapsikentę iš tikrųjų susigrūda kokį nors variklį, kuris turi mažiausiai 2 cilindrais daugiau, nei priklausytų, arba užkabina kažkokį prancūzišką patiekalą ant motoro. Taip, jie pasidaro arklių, ir taip, jie net nesusišukavę išbarškina visus, kas tik priartėja prie šviesoforo. Ir taip, jie netgi sąlyginės ištvermės reikalaujančioje žiedo disciplinoje įveža laikus, į kuriuos žiūrėdamas nedrąsiai vis tik pagalvoji - "arkliai...". Kaip rašė naujoji LASF generalinė sekretorė Tomas Digaitis, kai kurie lenktynininkai vis skundžiasi, kad juos aplenkia kitų arkliai. Haha, pasijuokim iš jų! Bet kartais arkliai iš tikrųjų padeda aplenkti, ir čia nepasiginčysi su fizika.

Go lo power savo idealistinį "aš esu vairuotojas, o ne vadeliotojas" požiūrį grindžia "savo sugebėjimais", važiuokle, padangomis, mažu automobilio svoriu, geru balansu, aerodinamika... padaro viską, kas tik galėtų suteikti bent menkutės vilties pasivyti Go hi power bičus. Jie net nusiperka Logitech vairus, įsigyja virtualios realybės licencijas ir, virdami kopūstų troškinį, lenktyniauja su savo bosais, slaptais geimeriais ir kitais laido lenktynininkais, kol neprisitrina pūslių ant rankų. Ir vis tiek dažniausiai nepasiveja Go hi power. Nes fizika yra fizika.

Fizika yra tokia klasiokė, su kuria niekas nesipyksta, nes ji viską žino apie visus. Kai Fizika ką nors pasako, visi kiti klausosi ir nesiginčija, nes Visatoje kitaip ir nebebūna. Taigi, fizika sako, kad:
  • F_D\, =\, \tfrac12\, \rho\, u^2\, C_D\, A - didėjant greičiui, oro pasipriešinimas didėja eksponentiškai (u^2)
    • \rho - oro pasipriešinimas (oras 25ºC temperatūroje - 1.184)
    • u - greitis
    • C_D - pasipriešinimo koeficientas (Miata - 0.38, BMW E36 - 0.30)
    • A - objekto plotas judėjimo kryptimi
  • E=(mv^2)/2
Vadinasi, abi komponentės, reikalaujančios automobilio galios greitėjant, priklauso nuo:

Skaičiai, kad ir kaip nesinorėtų to pripažinti, kalba už save - miata, net būdama gerokai mažesnė, vis tiek turi aerodinaminį atsilikimą nuo BMW E36.
Pažvelkime į formules atidžiau - kinetinės energijos formulė sako, kad darbas, reikalingas pasiekti tam tikrą greitį, yra tiesiogiai proporcingas automobilio masei. O aerodinaminio pasipriešinimo formulė sako, kad darbas, reikalingas tam tikrą laiką nugalėti oro pasipriešinimą automobiliui važiuojant duotu greičiu, yra eksponentiškai priklausomas nuo automobilio greičio, kai nuo aerodinaminių parametrų - tik tiesiškai.

Paprastais žodžiais kalbant, kuo greičiau važiuoji, tuo didesnę automobilio galios dalį "suvalgo" aerodinamika. Arba, kaip sakė mano kaimynas, "jūs ten ant kiek važiuojat, ant šimto septyniasdešimt????!!!!!".

Supaprastinkime dar kartą. Jeigu, pavyzdžiui, važiuojant 140 km/h greičiu oro pasipriešinimui nugalėti naudojame 40 ag, tai 140 ag automobilis greitėjimui galės panaudoti 100 ag, kai 200 ag analogiškas automobilis tam turės visus 160 ag. Tai yra didžiulis, 1,6 karto skirtumas.
Ar dabar jau paaiškėjo, kodėl tie keliolika ar net keliasdešimt arklio galių žiede yra tokios svarbios?

-------------------------------------
Ta proga, norėdamas sumažinti savo go low power alternatyvas, aš jas paprasčiausiai eliminuoju vieną po kitos. Padangos? Check. Amortizatoriai? Žinoma. Aerodinamika? Kas per klausimas! Poliuretaninės įvorės? Štai ir jos.

Fast forward į kažkurios dienos, dingusios iš mano gyvenimo kaip "nepažymėta ir niekas negirdėjo apie ją", priešaušrį - skaudančiomis rankomis, kraujuojančia nosimi (prisimenat tą stalčių iš Panevėžio?), mėlynomis kaip Anniversary Edition Miata kojomis plūkiausi po savo miata, pakibusia ant jack stand'ų. Kėliau diferencialą savo kūnu, po kelis kartus išpresavau rankomis ir sukišau atgal poliuretano įvores. Ne dėl to, kad taip reikėtų - tiesiog buvau kvailas ir sukišau "kaip tinka", o ne pagal detalių ID. Kaliau, spraudžiau ir kitaip kankinausi, galvodamas apie šitas fizikos lygtis, kurias jums čia parašiau. Kėliau diferencialą ir galvojau - "va, susidėjau poly, ir ką - ir 0,1 sekundės gal rasiu, o gal ir ne". Taigi, bedirbdamas tą naktį, begamindamas tuos 50 mėlynų atspalvių - lygiai tiek mėlynių suskaičiavau ant savo kojų - aš supratau, kad atsikalbinėjimų jau gana, reikia arklio galių. Todėl dar truputį pažaisiu su aerodinamika ir tada, per žiemą, ką nors išspręsiu arklių klausimu :)

Bet neliūdėkite - tie, kas neturi arklio galių, gauna didesnį šansą geriau pajusti savo klaidas parenkant bei įgyvendinant trajektorijas, patikimesnę techniką ir žymiai mažesnę kovinio kilometro kainą.

Ta proga noriu palinkėti - važiuokite daug ir mėgaukitės.

Sezonas prasidėjo, 50 mėlynų atspalvių - ne pabaiga!

2015-01-09

Įsitaisyk patogiai


Orlaivių pilotai, siekdami gauti licenciją savarankiškiems skrydžiams, turi sukaupti tam tikrą skrydžio valandų skaičių. Fast Lap trasos valandų skaičiaus nereikalauja, bet visiškai suprantama, kad tobulėti be praktikos - sunku. Vadinasi, šį sezoną teks išsėdėti už vairo daug daug valandų. Ne tik trasoje - ir kasdienėse kelionėse. Ergo, sėdėti turės būti patogu.

Taisyklinga sėdėsena - ypatingai svarbus dalykas vairuojant greitai. Iš pradžių ji gali pasirodyti nepatogi, gal net nepratę prie darbo kai kurie nugaros raumenys paskaudės. Kiek pavažinėję, suprasite, jog automobilį valdote geriau, jaučiate daugiau atsako iš važiuoklės, mažiau laikotės už vairo ar remiatės kojomis. Plačiau apie tai galit paskaityti ištraukoje iš S. Zasados knygos "Saugus greitis". O trumpai galiu papasakoti ir aš :)

Taigi, pirmiausia atsisėskite ant sėdynės ir stipriai prigluskite nugara prie atlošo. Jei sėdynės aukštis reguliuojasi - nuleiskite ją žemyn tiek, kiek įmanoma.
Ištieskite kairę koją ir paspauskite sankabos pedalą taip, kad pėdos pirštai būtų ties jo pagalvėlės viršumi. Laikydami sankabos pedalą pilnai įspaustą, pažiūrėkite į savo kelį - kelis neturėtų būti visiškai ištiestas. Dabar sankabos pedalą atleiskite, bet koją laikykite priglaudę toje pačioje vietoje. Jūsų šlaunis turėtų remtis į sėdynę. To reikia, kad vairuojant nevargtumėte laikydami kojas ore, paruoštas spausti pedalus, ir kad juos pasiektumėte lengvai bei greitai. Tinkamą poziciją atrasite slinkdami sėdynę pirmyn bei atgal.

Antra - teisingas atlošo kampas. Čia viskas paprasta - atsiremkite visa nugara į atlošą ir lenkite jį į priekį tol, kol jūsų plaštakos lengvai užsilenks už vairo, laikant jas pačiame rato viršuje.

Jeigu automobilio vairas bei sėdynė nėra smarkiai modifikuoti, šių paprastų instrukcijų pakaks taisyklingam arba bent jau padoriam sėdėjimui savo darbo vietoje.

Tai tiek tos sėdėjimo pamokėlės - grįžkim prie savigyros.
Kad jau nusprendžiau atsisėst patogiai tokiame mažame automobilyje, dėl pageidaujamos sėdėsenos teko paaukoti standartinių sėdynių tvirtinimo vietas bei prisukti Recaro lopšius tiesiai prie dugno. Pagal visus FIA 253 str. J priedo reikalavimus. 

Pirmiausia - test fit'as. Kairėje - ankstesnė pozicija, dešinėje - naujoji.



 Sėdynės kronšteinų atžvilgiu yra taip žemai, kaip tik įmanoma.

Mano stogas tikrai nebuvo sandarus, po didesnių liūčių automobilyje telkšojo balos. Tikros balos.

Dauguma rūdžių - išskirtinai paviršinės ir lengvai valėsi ranka.

Gerai padirbėjus reikia papietauti!

Hmm... Kas čia? Ar tik ne... garso izoliacija?

Vairuotojo pusėje reikalai tokie patys.

Šalinam tai, ko čia niekad ir... nebuvo?

Padirbėta ir su vairuotojo puse.

O štai šitaip vaizdas atrodo iš viršaus.


Garso izoliacijos buvo labai... nedaug. Sutaupiau gal kokį kilogramą ar du.

Nugręžiant spotweld'us su paprastu grąžtu kartais lieka skylių. Reikia jas užtaisyt :)

Virinimo darbai - check.

Rūdžių surišėjas/gruntas + seamweld'o silikonas.

Dažai.

Kontraplokštės sėdynių tvirtinimams. Taip, plotas vienam tvirtinimui - 40+cm2, kaip ir reikalaujama.

Sėdynių laikikliai - vietoje.

Dabar belieka sulaukti užsakytos kiliminės dangos ir pasigaminti naują kilimą, nes Fast Lap street klasėje jis - privalomas.

Geros dienos! :)

2014-12-08

Rev dependent noises from engine compartment

Do you have a rev dependent noise coming from your engine compartment? Here is how you find the source of it.

If you have some additional info, please, add it as a comment, I'll use it to improve this post.

Belt covers might also touch something, this is also a common noise source. 

1) remove power steering belt, turn engine on, check for noise. If it's gone, check your belt and try to rotate PS pump - one of them is the problem.
2) if the source is timing belt covers, they might change the pitch or level of noise when you press covers using some tool. Be careful to NOT get your tools or hands into belts, you might loose your fingers this way! Do not wear a scarf or anything similar - it might get caught there, too! Try pressing covers. If this changes noise - the source is belt touching a cover. 
3) remove alternator belt, turn engine on, check for noise. Only for several seconds - your water pump is also driven by the same belt! If this noise is gone - your source is either belt itself, alternator (it's bearings) or water pump. Inspect your belt, rotate alternator's pulley to look for any unusual clicks or resistance for rotation. Rotate your water pump to see if it creates any noise and unusual resistance.
4) Now its time to inspect your timing belt & tensioners. Remove all covers, look for belt and cover damage. Check if your belt is tensioned properly. If everything seems alright, you'll have to remove your belt and check tensioners.

2014-11-29

Negaliu užmigti

Aš negaliu užmigti. Ne, ne naktimis - naktį miegu kaip užmuštas, nes per dieną nuveikiu galybę visokiausių reikalų. Tiesą sakant, visada vos suspėju padaryti tai, ką reikia.

Taip yra todėl, kad viduje kirba ta vairuotojo kibirkštėlė, kuriai tik duok benzino - ir užsiliepsnos. Kai tik išgirstu apie progą gerai pasivėžinti, kaip koks lošėjas dėl pokerio, imu galvoti, kaip čia sudalyvavus.

Šis savaitgalis - vienas iš tų, kuriuos galėčiau praleisti ramiai šėldamas su draugais, bet aš to nedarysiu. Bent jau dieną - vakare, kai vairuoti bus jau per tamsu, atvažiuosiu ir pas draugus. Pašėlt ramiai. O dieną aš vairuosiu. Ir šeštadienį, ir sekmadienį :)

Bet tam, kad vairuočiau, man reikia nuvažiuoti į tam tikras vietas. Vadinasi, užsidėt žieminius ratus. O tokius turiu tik vienus - Brock BCW R15 8J ET35. Tikrai tilps... aha, bet aš juk nenoriu nuimti tarpiklių! Ratus dedu, kaip priklauso, naudodamas centravimo žiedus (~13 Lt už visus, pardavėjas - autoaibė. Užsisakyt galite internetu! www.autoaibe.lt ), bet ratas kažko sukamas juda trajektorija, panašia į kometos, ant kurios neseniai vienas kietas bičas nutupdė zondą. Ir po to nusifilmavo su seksistiniais marškinėliais, iš ko kilo žiaurus skandalas, feministės jį kalė ant kryžiaus, o blaivininkai įtarinėjo, kad anas mokslininkas tuos marškinėlius apsivilko kankinamas pagirių.


Tai va, tarpiklio, kurio plotis - 25mm, storio neužtenka paslėpti ratų smeiges, ant kurių pats tarpiklis ir yra prisuktas. Todėl aš ne tarpiklius nuėmiau, o, kaip kiekvienas civilizuotas žmogus darytų, į rankas čiupau kampinį šlifuoklį ir pasitrumpinau smeiges, kad pasiplatinčiau ratų išnešimą :)


Rezultatai buvo džiuginantys, ratai užsidėjo, kaip pridera, ir dabar turiu R15 8J ET10. Tuos likusius 10 mm kaip nors norėčiau dar "atžaisti" ir pasidaryti ET0, nes... tai yra įmanoma! Vasarai būtų puikus išmatavimas. O dar puikiau būtų R15 9J ET10 :)

Bevažiuodamas namo nusprendžiau susitaupyt laiko ryte ir pripildyti baką benzinu. Į degalinę įčiuožiau kiek šonu, išsitiesinau ir... sustojau tiesiai prieš konsteblių ekipažą :) Tie labai apžiūrinėjo mano automobilį, tad stengiausi jų neišgąsdinti trumpai nufotografuodamas dienos darbų rezultatą:


Rytoj bus geresnių progų ir kampų, tad ir nuotraukų albumas pasipildys :) Iki!

2014-11-24

Dvi vietos - per mažai?

Laba diena, ponai.
Seniai nerašiau, o reikėtų. Mano klaviatūra vis dar laukia ilgo straipsnio apie Fast Lap, autosportą apskritai ir kaip į jį patekti, bet tokiam rašiniui reikia nemažai laiko :)

Žiema atėjo, dievaž. Kai prieš važiuodamas į darbą turi nugremžti šerkšną nuo stiklų, klausimų dėl metų laiko nebekyla. Lietuvoje žiema reiškia išsikrovusį akumuliatorių, naktines linksmybes apsnigtame mieste ir druskas ant kelio. Būtent dėl tų druskų mano penkiukė stojo ilsėtis šiltame garaže ir į lauką išlįs tik ypatingomis progomis.



Kadangi naktinėms linksmybėms reikia galiniais ratais varomo automobilio, o draugas Rulė įtikino, jog BMW - irgi automobilis, tai nusipirkau respektabilų e36 coupé su 1.8 103 kw varikliu. Ir pasigailėjau. Automobilis buvo tvarkingas, ratus suko pigiai, nežiūrint į tai, kad jo bako pildymas tuo pačiu rėmė Gazprom'ą. Bet aš pamėginau jį greitame slalome ir visiškai nusivyliau. Tada išbandžiau draugo BMW, kuris nuvylė dar labiau, ir išvados prisipiršo pačios - kregždė tiesiog yra apgailėtinai valdomas automobilis. O kadangi valdomumas man yra didžiausias prioritetas (išskyrus kai reikia kur nors nusivežt 8 ratus, tada prioritetu tampa Ford Focus), nusprendžiau BMW atsikratyti. Ir tai padariau per 10 minučių (ačiū Facebook ir tam pačiam Rulei!).

Be automobilio neapsieisi, tad pasiskolinau 323F BA iš brolio. Su naujais amortizatoriais ir tvarkinga pakaba šis automobilis vairuojamas daug geriau už BMW, rieda visai padoriai, bet tik nuo kalno. Dievuliau, kaip tas 1.5 motoriukas lėtai sukasi :) O ir varomi ratai tikrai neteisingi. Slapta mintis apie "free ordinary winter car" greitai išgaravo, tad šitai mazdai tespėjau pakeisti granatą ir patikrinti skysčius.

Ir tada mano garažas pasipildė winterbeater'iu - dar viena miata. Kaimynai pasukiojo pirštu prie smilkinio, kolegos darbe jos dar nematė, o žmona nusprendė, kad aš to automobilio pavasarį nepardavinėsiu :) Kodėl būtent MX5? Nes BMW man visiškai neprilipo. Ilgas, nerangus, lėtas, labai prastai valdomas. Bjaurus. Kadangi jo duris reikėjo rakinti raktu, kaskart išlipus iš jo tekdavo atsisukt ir jį pamatyti. Todėl dabar turiu normalią mašiną. Tikrai normalią! :D

Taigi, pristatau - 1992 metų 1.6 varikliu varoma, tikrai puikaus kėbulo varliaakė mažė.

Dar Regitros aikštelėje :)
Draugas Marius paskolino savo BMW ratlankius su padangomis, kad turėčiau kuo šitą miatą parvairuoti į Vilnių. Taip taip, visos mano žmonos iš Klaipėdos!
Bonusas: hardtop'as. Labai pravers ir penkiukei :)

Šis egzempliorius ilgą laiką stovėjo nejudinamas, tad prikaupė drėgmės salone - teko lupt kilimą, tą drėgmę išdžiovinti, o galimą blogą kvapą išnaikinti kilimo plovimo priemonėmis. Žmona čia padirbėjo atsakančiai :)

Sėdėsena šitoje miatoje man nepasirodė visai natūrali, vairas net dengė spidometro viršų, tad paprasčiausiai sudėjau NB standartines sėdynes su foam removal mod'u, kad atsidurčiau kuo žemiau: kaip atlikti "foam removal mod"





Ir, galiausiai, ratai! Penkiukėje viskas yra praktiška. O štai raudonoji gali sau leisti būti ne sportiška, bet gražesnė, tad žiemai iš tos pačios Klaipėdos parsivežiau Brock BCW R15 8J ratlankius. Su ET35 jie turėtų tilpti be jokių modifikacijų, bet dar pamėginsiu primatuoti 10 mm tarpiklius bent jau galui. O jei paaiškės, kad vietos visai pakanka, tai sudėsiu 25mm vienetus nuo penkiukės :)




Kadangi ratai jau buvo pradėti ruošti dažymui, teko darbus užbaigti. Nuotraukoje brock'ai yra jau sušveisti ir nuriebalinti. Gruntuoju:



Ir dažau:


Pabaigus dažymo darbus kantriai palaukiau, kol ratai gerai apdžius, nupirkau padangas ir vakare jau turėsiu galutinį rezultatą. Papildysiu :)



Seat foam removal mod

Here it is - a write-up about seat foam removal.

1. Take your seats out from your car
2. Undo metal clips that hold the lining in place (I used two pliers)
3. Roll your liner to provide access to foam
4. Cut your foam using a sharp knife (maybe razor knife?) and make the surface as even as possible. Leave some foam to save your back from pain!
5. Put your lining back using the same metal clips or zip ties.
6. Put the seats back in car.

Pictures: